Likvärdig utbildning av hög kvalitet – gäller det också elever i byskolor?

Utredningar som föregår besluten är spel för gallerierna

Blogg av Åsa Morberg, docent och medlem i Byskoleupproret

En utredning av huvudman föregår alltid ett förslag till skolnedläggelse. En utredning är för mig ett projekt som syftar till att analysera en fråga och sammanställa information kring den.
Jag har i arbetet med att stötta aktionsgrupper mot skolnedläggelse fått möjlighet att studera utredningsrapporter inför skolnedläggelse. Det är mycket intressant läsning. Utredningarna är aldrig någonsin förutsättningslöst utförda. Det syns så gott som alltid vara ett beställningsarbete för att legitimera en skolnedläggelse. Utredningarna tas sedan som en objektiv anledning att lägga ned byskolor, när beslutet att lägga ned skolor i realiteten redan är fattat. Utredningarna är i stort sett stöpta i samma form, utförda av personer med mycket skiftande kompetens. Ytterst sällan utredare med forskarutbildning.
Rapporterna har ofta ett snävt ekonomiskt tänkande och de baseras oftast inte på aktuell forskning inom området. Utredningarna går emot barnkonventionens intentioner, och innehåller ofta saker som det inte finns belägg för. När ett beslut som handlar om skolnedläggelse ska fattas, är det av största vikt att politiker har sakliga, utförliga och kvalitativa goda underlag att stödja sig på.
Rapporter uppfyller ofta inte något av ovannämnda kriterier. De är skrivna utifrån utredarens uppdrag att helt enkelt legitimera en skolnedläggelse. Det finns en märklig nationell trend att lägga ned landsbygdsskolor och centralisera skolan till tätorter. Det syns inte bekymra regering och riksdag.

Små skolor är absolut inte generellt dyrare, än stora skolor. Små skolor kan uppnå precis lika goda resultat i kunskapsmätningar som stora skolor. Storleken på skolan är aldrig någonsin ensam kvalitetsfaktor. Små skolor erbjuder en trygg miljö för elever och en synnerligen god arbetsmiljö för personal.

På landsbygden betyder de små skolorna väldigt mycket för hela bygden. Om skolan läggs ned ärdet första steget mot hela samhällets avveckling och död. En skola är central för många olika områden på landsbygden, exempelvis för föreningslivet, för kulturaktiviteter, för föräldrasamverkan, för bibliotek, för idrott och för kunskapsförmedling mellan generationerna i samhället. En skola är så betydelsefull. Kräv utredningar som tar sin utgångspunkt i barnkonventionen och som inte är beställningsarbeten för att legitimera en skolnedläggelse. Bort med utredningar som legitimerar förut fattade beslut och innehåller en rad vinklingar som i realiteten är ett spel för gallerierna.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s